Crazy Horse var bara en tonåring, när han på 1850-talet fick en drömsyn, som kom att prägla resten av hans liv:
Han ser en spegelblank sjö. Plötsligt bryts ytan, när en ryttare dyker upp ur djupet och med vatten plaskande åt alla sidor galopperar upp på stranden. Mannen på hästen är en ung indian med utsläppt hår. Bakom krigarens ena öra dinglar en röd sten i ett snöre, som är fäst i en hårtofs. En gul blixt är målad på kinden, och blå prickar pryder hans bröstkorg. Mörka moln och ett djupt åskmuller följer honom.
Han ser en spegelblank sjö. Plötsligt bryts ytan, när en ryttare dyker upp ur djupet och med vatten plaskande åt alla sidor galopperar upp på stranden. Mannen på hästen är en ung indian med utsläppt hår. Bakom krigarens ena öra dinglar en röd sten i ett snöre, som är fäst i en hårtofs. En gul blixt är målad på kinden, och blå prickar pryder hans bröstkorg. Mörka moln och ett djupt åskmuller följer honom.
Ansiktslösa skepnader avfyrar pilar och gevärskulor mot krigaren, men de träffar vare sig honom eller hästen. En rödstjärtad vråk flyger över dem och utstöter höga skrik. Plötsligt är ryttaren omgiven av män som liknar honom, och de drar ner honom från hästen.
Där slutade Crazy Horses dröm tvärt. Liksom alla andra sioux-indianer tog Crazy Horse sin drömsyn på djupaste allvar, och den följde honom genom hans korta och dramatiska liv. De amerikanska soldaterna var livsfarliga motståndare, men det blev indianer från hans egen stam som blev Crazy Horses undergång, när de högg honom i ryggen. Drömmen blev därmed en sanndröm. Indianer klädda i uniform blev de som dödade honom. Läs mer på "Världens Historia".
I South Dakota håller man på att tillverka en stor staty av Crazy Horse uthuggen i ett berg. Monumentet ska bli större än Mount Rushmore, och om det blir färdigt blir det världens största monument, med en bredd av 195 meter och en höjd av 172 meter.
Dock är statyn omdiskuterad och inte överensstämmande med Native Americans syn på religion och andlighet. Man tänker cirkulärt, inte linjärt och med respekt för allt omkring. Att då hugga i och göra åverkan på deras heliga berg och bygga en staty som höjer sig över allt blir helt fel.
Dock är statyn omdiskuterad och inte överensstämmande med Native Americans syn på religion och andlighet. Man tänker cirkulärt, inte linjärt och med respekt för allt omkring. Att då hugga i och göra åverkan på deras heliga berg och bygga en staty som höjer sig över allt blir helt fel.
Crazy Horses Profetia 1877, som han uttalande när han satt och rökte den Heliga Pipan tillsammans med Sitting Bull på Paha Sapa (Black Hills) för sista gången, 4 dagar innan han mördades.
”Vid lidande bortom lidandet;
Den röda nationen ska resa sig igen och det ska bli en välsignelse för en sjuk värld.
En värld fylld av brutna löften, själviskhet och separationer.
En värld som längtar efter ljus igen.
Jag ser att det efter av sju generationer, när alla mänsklighetens färger samlas under det heliga livsträdet och hela jorden blir en cirkel igen.
Under den tiden kommer det bland de unga Lakota finnas de som kommer att bära kunskap och förståelse för enighet bland alla levande varelser och de unga vita kommer att komma till dem som är av mitt folk och be om denna visdom.
Jag hälsar ljuset i dina ögon där hela universum bor. Ty när du är i centrum inom dig och jag är på den platsen inom mig, så ska vi vara som en.”
Länk till engelsk originaltext:
Nu är vi där - sju generationer efter Crazy Horses profetia. Är det vi som ska ta initiativet att gå samman och se till att jorden ska bli hel igen?
Jag hälsar ljuset i dina ögon där hela universum bor. Ty när du är i centrum inom dig och jag är på den platsen inom mig, så ska vi vara som en.”
Länk till engelsk originaltext:
Nu är vi där - sju generationer efter Crazy Horses profetia. Är det vi som ska ta initiativet att gå samman och se till att jorden ska bli hel igen?